کتابخانه بزرگ تاریخی بختیاری

کتابخانه بزرگ تاریخی-بختیاری

از کتابخانه الکترونیکی ما دیدن فرمایید...

رفتن به کتابخانه

از بازدید کنندگان محترم خواهش میکنم برای ارتقاع سطح وبلاگ و رفع نقایص و ضعف ها ما را از نظرات خودشان محروم نکنند.

با تشکر.

ادامه نوشته

چرایی تفکیک حوزه انتخابیه ایذه و باغملک

چرایی تفکیک حوزه انتخابیه ایذه و باغملک

حسین حیدری

بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که اصل 64 این قانون نیز مورد اصلاح قرار گرفت هر ده سال یکبار می بایست 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه می شود که در سال78 با تصویب مجلس پنجم، این اصل قانون اساسی با افزایش تعداد نمایندگان مجلس ششم از 270 نماینده به 290 نماینده اجرا گردیده که در آن سال سهمیه استان خوزستان(یک نماینده) به حوزه های اندیمشک شوش اختصاص داده شد و حوزه انتخابیه شوش-هفت تپه مجزا و دارای نماینده مستقل شده است.

تقریبا از سال85 در دولت نهم، موضوع افزایش تعداد 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورا ی اسلامی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با تصویب دو لت (اواخر دولت نهم) لایحه آن تقدیم مجلس شد که طبق لایحه دولت، از20 نماینده مجلس اضافه شده، یکی به خوزستان اختصاص داده شد که بنا بدلایلی که در ذیل اشاره خواهد شد این سهمیه به حوزه انتخابیه ایذه و باغملک داده شد.

البته پس از این دو حوزه، دولت تفکیک حوزه های ماهشهر، امیدیه، هندیجان و... را هم در اولویت بعدی پیشنهاد داده است ولی اولویت اول به دو حوزه ایذه و باغملک داده شده است.

اما در سال 85 در زمان استانداری جناب حیات مقدم، پیشنهاد تفکیک حوزه ایذه و باغملک بدلایل قانونی و منطقی به دولت ارائه شد که دولت نیز لایحه افزایش را با همین پیشنهاد استانداری به مجلس تقدیم نمود که این لایحه در اواخر مجلس هفتم به مجلس ارائه شد که بعلت اعتراض حدود 90 نماینده که درخواست داشتند حوزه انتخابیه آنان نیز مشمول این افزایش شود مسکوت ماند و به تصویب نرسید تا اینکه مجددا مورد بررسی قرار گرفت و جهت رسیدگی به کمیسیون شوراها و انتخابات مجلس ارجاع و مدت زیادی در کمیسیون مربوطه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و النهایه به تصویب کمیسیون رسید و وقت تصمیم گیری به صحن مجلس هشتم آورده شد و مجلس هشتم بنا به دلایلی که بیشتر سیاسی (و نه حقوقی) به نظر می رسید ، آنرا مسکوت گذاشت و مجلس نهم نیز بر خلاف نص صریح قانون اساسی با 290 نماینده آغاز بکار کرد.

حال آنکه مدت 10 سال مشخص شده در قانون اساسی، در سال88 منقضی شده بود. لایحه مجددا در مجلس نهم به جریان افتاد و به کمیسیون شوراها و انتخابات محول شد که این بار با تغییر دولت و شروع بکار دولت یازدهم، مجلس لایحه را جهت اظهارنظر مجدد به دولت ارجاع داد و دولت یازدهم نیز لایحه را به همان شکل یعنی با اولویت حوزه های ایذه و باغملک به مجلس تقدیم نمود که در کمیسیون رسیدگی و پس از تصویب جهت تصویب نهایی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آماده شده است.

انشاالله با تصویب مجلس این دو حوزه انتخابیه از هم جدا و هر کدام با نماینده مستقلی در دور آینده وارد عرصه سیاسی و مرکز تصمیم گیری کشور خواهند شد.

ضرورت تفکیک این حوزه انتخابیه؛

از آنجایی که وظیفه نماینده پس از قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون، پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه و رفع آنها از طریق مسوولین اجرایی کشور می باشد لذا تاثیر نماینده در حل مشکلات حوزه انتخابیه اثبات شده و غیرقابل انکار می باشد.

...

ادامه نوشته

برگزاری نخستین سمینار منابع طبیعی و محیط زیست در ایذه

رئیس دانشگاه پیام نور ایذه خبر داد:
برگزاری نخستین سمینار منابع طبیعی و محیط زیست در ایذه
24  اردیبهشت اولین کنفرانس «منابع طبیعی، محیط زیست و توسعه پایدار» با حضور اساتید و پژوهشگران کشوری در دانشگاه پیام نور ایذه برگزار می‌شود.

مهدی زکوی امروز با اشاره به برگزاری کنفرانس کشوری منابع طبیعی، محیط زیست و توسعه پایدار که در اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه پیام نور ایذه برگزار می‌شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و وجود منابع طبیعی مختلف از جمله رود، کوه، جنگل در شهرستان ایذه، برگزاری یک همایش علمی را در این راستا در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: پس از بررسی تمام جوانب و پیگیری‌های لازم برای برگزاری این کنفرانس، طرح توسط شورای پژوهشی دانشگاه پیام نور استان به تصویب رسید و دبیرخانه اولین سمینار حقوقی «منابع طبیعی، محیط زیست و توسعه پایدار کشور» با حضور نماینده شهرستان رسما افتتاح و آغاز به‌کار کرد.

رئیس و دبیر اجرایی کنفرانس با اشاره به اینکه کمیته علمی داوران از دانشگاه‌های مختلف و معتبر کشور انتخاب شده‌اند تصریح کرد: برای برگزاری این کنفرانس، سایت‌های علمی معتبر کشور همکاری‌های لازم در مورد اطلاع‌رسانی را داشته‌اند.


زکوی با بیان اینکه اسامی داوران در سایت اعلام و همچنین مقالات در سایت‌های سیویلیکا و ایران داک ذکر خواهد شد اضافه کرد: این کنفرانس 24 اردیبهشت با حضور اساتید مجرب کشوری و استانی در شهرستان ایذه برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه پیام نور ایذه ادامه داد: برنامه تور یک‌روزه و بازدید از مناطق دیدنی شهرستان از جمله برنامه‌هایی خواهد بود که در حاشیه برگزاری این همایش برای داوران، اساتید و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس خواهیم داشت.

وی در پایان تصریح کرد: پژوهشگرانی که برای حضور در شهرستان ایذه نیازمند اسکان و خدمات رفاهی هستند، در صورت تمایل می‌توانند با ارسال درخواست خود به ایمیل این همایش به نشانی izehconference@gmail.com نسبت به رزرو مکان اقدام نمایند.
مرجع / فـارس

همایش «اردیبهشت تئاتر» شهرستان ایذه برگزار شد

با حضور اهالی هنر

همایش «اردیبهشت تئاتر» شهرستان ایذه برگزار شد

همایش سالانه «اردیبهشت تئاتر» شهرستان ایذه برگزار شد.

به‌مناسبت روز جهانی تئاتر، همایش اردیبهشت تئاتر به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایذه و با حضور جمعی از هنرمندان شهرستان در تالار سیمرغ این اداره برگزار شد.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایذه در این همایش با اشاره با تاریخچه تئاتر در دنیا اظهار کرد: هنر نمایش از یونان باستان سرچشمه گرفت و در خیابان‌ها به بیان معضلات پرداخت.

رضا صیدالی با اشاره به انواع تئاتر در ایران افزود: تئاتر بر گرفته از هنرهای متفاوتی است که دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک نمایش روی صحنه برود.

وی با بیان اینکه می‌توان موسیقی، هنرهای تجسمی و نقاشی را در خدمت تئاتر دانست خاطرنشان کرد: همایش اردیبهشت تئاتر هر ساله در شهرستان برگزار می‌شود و از هنرمندان این رشته شهرستان تجلیل می‌شود.

صیدالی در پایان گفت: پس از جشنواره تئاتر امید در شهرستان، تمام‌وقت خود را صرف کلاس‌های آموزشی و مطالعات جهت آماده شدن برای دومین جشنواره خواهیم کرد.

ابتدای برنامه پیام معاونت امور هنری وزارت ارشاد به‌مناسبت این روز توسط ارشاد قریشوندی، کارشناس امور فرهنگی ارشاد اسلامی ایذه خوانده شد.

در پایان این همایش با اهدای لوح تقدیر از فعالان حوزه هنر شهرستان ایذه تجلیل به‌عمل آمد.
مرجع / فـارس

یک ایذه ای، احیاگر خط تعلیق

غفور اسکندری بختیاری، احیاگر خط تعلیق

غفور اسکندری سخندری، چهل سال پیش در روستای سبزی از توابع ایذه مال امیر، چشم بر این جهان گشود و پس از چند سال زندگی متنوع کوچ نشینی مجبور شد به اتفاق خانواده از آن طبیعت زیبا دل برکند و برای همیشه به شهر بیاید تا دوره ی دیگری را آغاز کند. خیلی طول نکشید که سر از هنر و خوش نویسی در آورد و تاکنون واله و سرگشته است.

*خط تعلیق چه نوع خطی است؟

خط تعلیق یا ترسل یکی از انواع دیگر خوش نویسی ایرانی است که با پشتوانه ی خطوط باستانی ایران و همین طور متأثر از رقاع و توقیع به وسیله ی ذوق سرشار هنرمندان ایرانی ابداع شد و ریشه ی شکسته و نستعلیق فعلی هست، این خط درگذشته برای مکاتبات و مراسلات و فرامین دربار مورد استفاده قرار می گرفت و درخصوص دوره وتاریخ آن نظرها گوناگون است چرا که برخی به سده ی دوم و یا سده ی چهارم و غالب مورخان و تذکره نویسان گفته اند در قرن هفت اختراع شده و به نظر می رسد قدمت این خط بی نظیر بیش از هشت قرن است.

*این خط توسط چه کسی ابداع شد؟

یکی دیگر از مشکلات موجود، اختلاف نظری هست که در پاسخ به پرسش قبل اشاره شد زیرا وقتی دوره ی ذکر شده ی تاریخی متغیر است بنابراین مخترع آن نیز محل تضاد و اختلاف خواهد بود، اما چنان که اشاره شده ابداع آن را در قرن دوم به خواجه ابوالعال، قرن چهارم به حسن بن حسین فارسی، در قرن هفتم به خواجه تاج سلمانی و مکمل وی خواجه عبدالحی استرآبادی نسبت داده اند، ولی به نظر بنده ی کم ترین اوج این قلم و قلعه خط تعلیق و شکسته ی تعلیق خواجه اختیارالدین منشی گنابادی است و سپس محمدکاظم واله اصفهانی که او نیزدرخط تعلیق کم نظیر است.

*تفاوت خط تعلیق با دگرخطوط در چیست؟

خط تعلیق بسیار پیچیده و تو درتو نوشته می شود که کار نوشتن و خواندن را دشوارتر می سازد و درعین حال خیلی فنی است اما خطی فوق العاده هنری و بصری هست و در نگارش هم بسیار سرعتی تر و تند با کلماتی به صورت متصل نوشته می شود، سوار کردن و چنگ زدن و ریتم خاصی که درآن ایجاد می شود زیبایی آن را دو چندان می کند.

*چنان که اشاره کردید خواندن و نوشتن این خط کمی سخت است، به نظر شما مخاطب چه گونه با آن ارتباط برقرار می کند؟

نکته ی پرمغزی را مطرح کردید. در هنر جنبه های زیادی وجود دارد که از جمله می توان به لحاظ تجسمی وبصری، روان شناسی، فلسفی و عرفانی به آن نگریست و باید عرض کنم که یک اثر خوش نویسی می تواند مانند یک نقش یا یک تصویر ویا گوشه ای از طبیعت خداوندی، دیده شود و مخاطب با آن ارتباط پیدا کند از طرفی هم به خاطر بار مفهومی ومعنایی خود خط و خوش نویسی بیننده به فضایی فلسفی و عرفانی سوق داده می شود اگر چه معتقد هستم خوش نویسی شاخه ی ارج مند و کمال یافته ای از نقاشی هست و آغاز آن از دوران غارنشینی بوده و رفته رفته شکل تکاملی به خود گرفته و مجزا شده است که درفرصتی جداگانه به شرح آن خواهیم پرداخت.

*اگرممکن است به انواع خط و خوش نویسی اشاره کنید و خطوطی که در کشور رایج تر هستند را هم توضیح دهید؟

اگر بخواهیم به تاریخ خط برگردیم باید به هزاره های پیش رجوع کنیم که در توان و بضاعت بنده ی کوچک نیست و می طلبد تا کارشناسان و خط شناسانی به این مهم بپردازند، اما این که بخواهیم به مباحث خوش نویسی بنشینیم تا حدودی از این هنرجو برآورده است و باید عرض کنم که خوش نویسی در ایران به قبل از اسلام بر می گردد و در مکتوبات هم این ادعا موجود و ثابت شده است، لذا باید به دوره ی پیدایش کوفی برگردیم و یادآور شوم خط کوفی هم برگرفته از خط پیرآموز و یا دین دبیره و اختراع آن در ایران و به وسیله ی دین داران ایرانی بوده است که با پذیرش اسلام و کتاب مقدس و آسمانی قرآن، ازآن برای این نسخه ی الهی و هدایت گر بشری استفاده می شد و پس از پنج قرن حاکمیت این خط، دوباره مردی دانشمند ازتبار ایرانی و وزیری مقتدر و دانا به نام ابن مقله بیضاوی شیرازی شش نوع خط دیگر به وجود آورد که به این ترتیب تا آن موقع هفت خط توسط هنرمندان ایرانی ابداع شد و به نام های نسخ، ثلث، ریحان، محقق، توقیع و رقاع متداول و معروف گردیدند و سپس خط تعلیق به وجود آمد و آن گونه که گفته شد شکسته و نستعلیق هم بعد از آن متولد شدند با این حساب تا خط شکسته می توان گفت ده نوع خوش نویسی به وجود آمد و از همه استفاده می شود ولی به طور غالب نسخ و ثلث، نستعلیق و شکسته رواج بیش تری دارند لازم هست متذکر شوم که از خط تعلیق ایرانی نوعی دیگر توسط عثمانی و اعراب ابداع شد که امروزه دیوانی نام دارد و همین طور از نسخ روان ایرانی خطی به وجود آمد که اینک در کشورهای عربی به نام رقعه معروف است. خطوطی هم توسط هنرمندان عزیزمان در این دوره به وجود آمد که می توان به معلی، شیدا و کرشمه اشاره کرد.

* آیا در دوره ی معاصر تعلیق نویس داشته ایم و استادان این خوش نویسی زیبا چه کسانی بوده اند؟

به قول مرحوم استاد حبیب اله فضایلی بعد از محمدکاظم واله اصفهانی که با نوشتن سنگ قبر خودش کاروان تعلیق را خاتمه داد دیگر کسی به شکل جدی و حرفه ای بر این خط و هنر ارزنده کار نکرد، هرچند گه گاه افراد انگشت شمار صفحاتی تقلیدی ازخود به جای گذارده اند و از جمله خود مرحوم فضایلی که عمر شریف اش صرف پژوهش و تحقیق هنر خوش نویسی شد، مرحوم عبدالرسولی حدود هفتاد سال پیش رباعیات خیام را بر مقبره ی او نوشت و همین طور شخصاً یک صفحه ی تعلیق از مرحوم معین الکتاب اصفهانی دیدم و خوش نویس دیگری در خط تعلیق سراغ ندارم و بنده به طور جدی از سال ۱۳۸۵به تعلیق روی آوردم و سعی بر احیای آن نهادم و هر روز عاشقانه تر می نویسم. *تاکنون چه خطوطی را دنبال کرده اید و چه شد که به فکر احیا و زنده کردن تعلیق افتادید؟

نزدیک به سه دهه خوش نویسی کار می کنم چندین سال از دریافت فوق ممتازی ام گذشته و حدود دو دهه دراین زمینه تلاش، تحقیق و تدریس کرده که شاگردان بسیاری از پایه تا فوق ممتاز تحویل جامعه ی هنری داده ام و پیش از روی آوری به خط تعلیق در خطوط نستعلیق و شکسته هم کارهایی انجام داده ام و در این جا از باب ادب لازم است یاد کردی داشته باشم از معلمان ام جناب ایوب کیانی، جناب منوچهر امیرزاده، جناب ایرج خواجوی و همین طور ارادتی داشته باشم خدمت استادان ام جناب حسین کی منصور، جناب محمدرضا یزدانی و چهره ی ماندگار خوش نویسی جناب یدا.. کابلی خوانساری که حق بسیاری بربنده دارند و دست بوس آنان هستم و همین طور بعد از پدر و مادر که مشوقان اصلی و تاج سرم بوده اند، ضروری می دانم که قدردان محبت بی دریغ و دل سوزانه ی دوست گران قدرم جناب استاد هوشنگ چهارتنگی موسیقی دان و خوش نویس، جناب استاد رضا زدوار خوش نویس برجسته و مراتب ارادت خودرا به دوست معززم جناب استاد علی شاولی هنرمند خوش صدا و خوش نویس و جناب استاد تاج میرعالی نسخ و ثلث نویس کم نظیر، تقدیم نمایم و اگر مجال ومقالی بود دست همه ی آنان را خواهم بوسید.

*به نظر شما چهره ی شاخص هنر خوش نویسی تاریخ ایران کیست؟

همه ی خوش نویسان در مسیر هم اند و قابل احترام، ولی هیچ خوش نویسی در تاریخ به اندازه ی حضرت میرعمادالحسنی شاخص نبوده و نیست هرچند او نه اول خط و نه آخر خط هست بلکه قله ی خوش نویسی است و چه زیبا شاعری میرعماد را توصیف کرده که: «تا کلک تو در نوشتن اعجاز نماست / بر معنی اگر لفظ کند ناز رواست / هر دایره ی تورا فلک حلقه به گوش / هرمد تورا مدت ایام بهاست"

کمبودها ومشکلات هنر خوش نویسی در استان خوزستان چیست؟

به طور کلی هنرمندان مظلوم واقع شده اند و به طبع، طیف خوش نویسان هم از این قاعده مستثنی نیست و مامن و جایی برای حمایت کل خوش نویسان وجود ندارد چنان چه خانواده ها احساس کنند که فرزندان شان می توانند ازاین هنر بهرمند گردند وآن را در زندگی کاربردی کنند و نیز درجامعه گلیم خود را از آب بیرون بکشند قطعا" علاقه ی بیشتری برای حضورآنان دراماکن هنری نشان خواهند داد.

 

فعالیت های کنونی شما چیست؟

در حال حاضر کارمند رسمی در حوزه ی روابط عمومی(خبرگزاری آنا و روزنامه ی فرهیختگان) هستم وباتوجه به دارابودن مدرک فوق ممتاز خط شکسته، عضواصلی و مدرس انجمن خوش نویسان ایران ام به عنوان مدرس خوش نویسی دانشگاه آزاداسلامی واحد ایذه مشغول به کارم و لازم به یادآوری است که 14سال درشهرستان مذکور مدیروموسس آموزشگاه هنری  فعال دارم و در حوزه خط وهنرهای مرتبط هم یادداشت ومقالات متعددی ارایه نموده ام که در روزنامه ها وسایت ها قابل رویت است

 

تا کنون چندنمایشگاه در استان دایر نموده اید؟

در بیش از 40نمایشگاه گروهی شرکت نموده ام که چندین نمایشگاه ازاین رقم به صورت انفرادی در ایذه، زرین شهرو شاهین شهر برگزارشده و همین طور در جشنواره های معتبر کشوری ،  منطقه ای و استانی حضور فعال داشته ام و در آن صاحب مقام می باشم

 

آیا در استان، فضا برای این خط تعلیق مهیاست؟

استان خوزستان در بسیاری از هنرهای کشور حرف های زیادی برای گفتن دارد و هنرمندان شناخته شده ای هم هستند، همان گونه که در رشته های خوش نویسی هم در دو دهه ی اخیر کسانی توفیق بسیار داشته و صاحب عنوان و مقام هستند و بی شک فضای ارایه ی این هنر ارجمند در استان ودر سایر مجامع ومحافل هنری منطقه وکشور نیزوجود دارد

 

مردم در استان چه اندازه از این هنرخط استقبال می کنند؟

بدون تردید در عصر حاضر جای توسعه ی این خط بسیار حائز اهمیت هست و در 10سالی که به این هنر ارزنده وناب ایرانی اسلامی پرداخته ام ازآن استقبال شایانی به عمل آمده و امید می رود که با یک برنامه ریزی دقیق تر نه تنها استان که در کشور هم مورد اقبال مردم شریف قرار بگیرد چنان چه تا اینک هم مورد توجه استادان و هنرجویان بوده است

 

 

*در پایان اگر سخنی یا مطلبی دارید برای علاقه مندان باز گو کنید؟

از موقعی که شیفته ی خط تعلیق شدم همیشه با خود می گفتم شعری چونین پر مغز برای حضرت میرعماد سروده شد و همین طور برای درویش عبدالمجید طالقانی قله ی خط شکسته گفته اند که : «ای گشته مثل به خوش نویسی زنخست / مفتاح خزاین هنر خامه ی توست / تاکرده خدا لوح و قلم را ایجاد / ننوشته کسی شکسته را چون تو درست»،  چرا برای قله ی تعلیق شعری گفته نشده و این بود که ابیاتی در خصوص خط تعلیق سرودم و دراین جا دوبیت آن را تقدیم روح بلند خواجه اختیارالدین منشی سلطانی گنابادی می کنم؛ تا که فلک بوده و این کردگار / چون تو نیاورد خداوندگار / تا بدهد نظم و نظامی چونین / بر خط تعلیقِ وزین و ثمین

در انتها باید عرض کنم که تعلیق گم شده ی من بود، چون خود من نا آرام و معلق است و با یافتن تعلیق به آرامش رسیدم "آن شرح بی نهایت کز زلف یار گفتند / حرفی ست از هزاران کاندر عبارت آمد

 

 محسن فرهادی باجولی

فرماندار شهرستان ایذه انتخاب شد

فرج اله خبیر:
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان از انتصاب فرماندار شهرستان ایذه خبر داد.

هماخوزستان_محسن فرهادی باجولی_ فرج اله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در حاشیه سی و یکمین نشست معاونین فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلانشهرها و مراکز استان- که در هتل پارس اهواز برگزار شد- در مصاحبه با " هما خوزستان" گفت: فرماندار شهرستان ایذه انتخاب شده و طی حکمی به وزارت کشور معرفی شده است.

وی ادامه داد: در صورت تایید از وزارت کشور، تا چند روز دیگر به شهرستان معرفی می شود.

گفتنی است: جهانبخش قلاوند فرماندار پیشین شهرستان ایذه برای حضور در انتخابات نمایندگی مجلس، یکم اسفند ماه سال گذشته استعفا داده بود ولی تاکنون سرپرستی فرمانداری را بر عهده دارد.

احتمال ها و حواشی از غیر بومی بودن فرماندار جدید حکایت  دارد.

اتصال ایذه به شبکه پرسرعت «3G»

رئیس اداره مخابرات ایذه خبر داد:
اتصال ایذه به شبکه پرسرعت «3G»
رئیس اداره مخابرات ایذه از اتصال این منطقه به شبکه اینترنت پرسرعت «3G» خبر داد.

مظفر عالیپور امروز اظهار کرد: از بهمن سال 93، زیرساخت‌ها و و افزایش پهنای باند برای راه‌اندازی این شبکه برای تلفن همراه آماده و مشکلات برای ارائه خدمات توسط مخابرات رفع شده بود.

وی افزود: شرکت مخابرات برای راه‌اندازی و ارائه خدمات نسل جدید به دارندگان تلفن همراه، در همکاری با شرکت ایرانسل این زیرساخت‌ها را در اختیار این شرکت قرار داد و امروز شاهد راه‌اندازی نسل جدید اینترنت پرسرعت تلفن همراه در شهرستان ایذه هستیم.

رئیس اداره مخابرات ایذه در پایان، با اشاره به راه‌اندازی اینترنت پرسرعت برای سیم کارت‌های همراه اول در شهرستان گفت: تمام کارها و اقدامات اولیه برای ارائه خدمات مربوط به این سیم کارت‌ها انجام شده و تلاش می‌شود تا یک‌ ماه آینده نیز شاهد راه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت همراه اول در شهرستان ایذه باشیم.

در ماه‌های پایانی سال گذشته همزمان با راه‌اندازی نسل سوم اینترنت تلفن همراه در برخی از شهرهای استان خوزستان توسط شرکت ایرانسل، وعده به تکمیل و راه‌اندازی این شبکه در شهرهای فاقد این خدمات در سال جاری داده شده بود.

روز گذشته پس از انجام مراحل راه‌اندازی و تجهیز زیرساخت‌های این خدمات در شهرستان ایذه، عملیات راه‌اندازی اینترنت پرسرعت «3G» سیم کارت‌های ایرانسل در شهرستان صورت گرفت.
مرجع / فـارس

بحران ترک تحصیل دانش آموزان عشایری به دلیل سیل

بحران ترک تحصیل دانش آموزان عشایری به دلیل سیل

رییس آموزش و پرورش عشایر خوزستان گفت: سیل در مناطق عشایر و طوفان‌های گرد و خاک آموزش و پرورش عشایر را تحت‌الشعاع قرار داده و به آن‌ها ضربه‌زده است.

حمید قنبری اظهارکرد: سیلی که در روزهای ابتدایی سال جاری در مناطق عشایری شهرستان‌های ایذه، لالی واندیکا رخ داد به زیرساختارهای مدارس عشایر خسارت وارد کرده است. این شرایط و همچنین مشکل سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان موجب آن شده که تعدادی از دانش‌آموزان ترک تحصیل کنند.

وی افزود: ما در مدارس آموزش و پرورش عشایر مشکلاتی داشتیم و این سیل مشکلات را چند برابر کرده است. ساختمان‌های قدیمی و غیراستاندارد مدارس تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته و از شرایط تردد معلمان و دانش‌آموزان تا برق و آب مصرفی را با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

رییس آموزش و پرورش عشایر خوزستان عنوان‌کرد: تمام اطلاعات خسارت‌های مدارس عشایری از شرایط به وجود آمده به ستاد بحران استان اعلام شده است. همچنین طوفان‌های گرد و خاک نیز آموزش در مناطق عشایر را تحت‌الشعاع قرار داده و به آن ضربه وارد شده است.

قنبری با اشاره به کمبود اعتبارات در آموزش و پرورش عشایر خوزستان، بیان‌کرد: مراکز آموزشی شبانه‌روزی عشایر با مشکل حاد نبود اعتبارات رو به رو است. اعتبارات این مراکز نه‌تنها افزایش داده نشده بلکه آن همان مبلغ هم پرداخت نشده است.

اتمام اجرای طرح هادی روستایی، در روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان سال جاری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان:

اتمام اجرای طرح هادی روستایی، در روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان سال جاری

توسعه جنوب- محسن فرهادی باجولی: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان، میزان اجرای واحدهای طرح هادی روستایی را در سال گذشته 200واحد عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی شده تا پایان سال جاری، اجرای طرح هادی روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار به اتمام برسد و جشن اتمام این طرح را در سال 94 پیش بینی کرده ایم.

محمد خانی نوذری در نشست خبری به مناسبت دهه تشکیل حساب 100 حضرت امام خمینی(ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی( 21 تا 31 فروردین)- که در سالن نشست های آن اداره برگزار شد- یکی از اصلی ترین سیاست های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را نگاه ویژه به محرومین در قالب طرح ساخت مسکن ویژه محرومین بخصوص در روستاها دانست و بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دستگاه هایی است که از اوایل انقلاب با هدف ساخت مسکن برای محرومین توسط امام خمینی (ره) تشکیل شد.

او افزود: در سال 94 میزان سهمیه ما برای ساخت واحد های طرح هادی 10 هزار واحد در استان است که با پرداخت تسحیلات توسط بانک ها ساخته خواهند شد. این تسحیلات به صورت وام 15 میلیون تومانی با کارمزد پنج درصد به صورت ضامن زنجیره ای به متقاضیان داده خواهد شد و در صورتی که نتوانند ساخت واحد خود را به پایان برسانند وام دیگری به صورت قرض الحسنه به آن ها پرداخت می شود.

او از بستن تفاهم نامه چند جانبه با بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه به خانواده های روستایی که دو معلول در خانه خود دارند 30 میلیون تومان وام داده می شود که 15 میلیون تومان آن به صورت بلا عوض توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد که بریا ساخت مسکن کمک خوبی برای آن ها می تواند محسوب شود.

نوذری در این خصوص ادامه داد: سهمیه استان در سال جاری برای خانواده های با این شرایط یک هزار واحد است که شناسایی و معرفی آن ها از طریق بهزیستی صورت می گیرد. وام ها هم به صورت آنی همراه با پیشرفت فیزیکی و تاییدی کارشناس ناظر به صورت مرحله ای پرداخت خواهد شد.

او بیان کرد: برای طراحی و نظارت بر اجرای واحدهای طرح هادی روستایی و نیز پروژه های شهری، 83 دفتر فنی و مهندسی در سطح استان داریم که در هر دفتر 5 تا 10 نفر مشعول به کار هستند و از این بابت اشتغال زایی خوبی صورت گرفته است. 300 نفر هم در نظارت طرح های روستایی با بنیاد مسکن همکاری می کنند.

نوذری با اشاره به اینکه ساخت و ساز های غیر مجاز در استان رو به افزایش است اظهار کرد: همه ساخت و سازها در روستاهای استان باید با هماهنگی بنیاد مسکن صورت گیرد و لذا همه اداره ها و بخصوص دهیاری ها باید قبل از دادن امکانات و انشعاب ها از بنیاد مسکن استعلام بگیرند.

او آمادگی بنیاد مسکن را برای ایجاد طرح پلیس ساختمان در روستاها اعلام کرد و گفت: زمین های وارد در طرح هادی روستایی زمین هایی هستند که کاربری درجه یک کشاورزی نباشند و قابلیت استفاده به صورت زراعی و کشاورزی در آن ها وجود نداشته باشد چرا که ساخت و ساز در چنین زمین هایی ممنوع است.

محمد خانی نوذری با اشاره به سیل اخیر در بخش هایی از شهرهای استان بخصوص ایذه، لالی و مسجدسلیمان از دادن وام به خانوارهای سیل زده خبر داد و تصریح کرد: به واحدهای خسارت دیده در حوادث قهری در روستاها 20 میلیون تومان با کارمزد پنج درصد و پنج میلیون کمک بلاعوض داده می شود و 30 میلیون تومان هم به خانوار های شهری با کارمزد پنج درصد وشش میلیون تومان کمک بلاعوض برای خانوارهایی که واحد مسکونی آن ها تخریب شده، داده می شود.

او با بیان اینکه تعداد خانوارها در استان 290 هزار خانوار می باشد که 210 هزار واحد مسکونی دارند میزان واحدهای مقاوم سازی شده را 40 درصد( 100هزار واحد) دانست و عنوان کرد: طرح های هادی برنامه زمانی 10 ساله هستند که زمینه توسعه همه جانبه، ساماندهی و اصلاح ساخت موجود روستاها را فراهم می کنند. تا سال گذشته برای 1500روستا طرح هادی دیده شده بود و 343روستای دیگر در استان وجود دارد که طرح هادی هنوز برای آن ها دیده نشده است.

نوذری افزود: از اوایل انقلاب تاکنون بالای 90 تا 95 هزار واحد مسکونی در خوزستان از طریق دادن تسهیلات و... بهسازی شده است که 75 هزار واحد آن ها مربوط به سال 84 به بعد است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه هشت درصد اعتبارات استانی طبق مصوبه های بودجه ای کشور باید به بهسازی روستاها اختصاص یابد و این امر تاکنون به صورت کامل تحقق نیافته، گفت: میزان کل بودجه تملک و دارایی 61 میلیارد تومان بود که از این میزان 72 درصد به صورت میانگین تخصیص یافته است و تنها 40 درصد از این 72 درصد تخصیصی، تاکنون پرداخت شده است. این میزان بودجه برای اجرای طرح های هادی روستایی است و در زمینه تهیه طرح های هادی هیچ گونه کمکی به ما نمی شود.

 

سکان فرمانداری ایذه، در دستان فرماندار مستعفی!

سکان فرمانداری ایذه، در دستان فرماندار مستعفی!

بهمن 92 بود که طی حکمی از طرف دکتر مقتدایی استاندار خوزستان، جهانبخش قلاوند به عنوان سرپرست فرمانداری ایذه منصوب شد. قلاوند که پیش از آن در فرمانداری اندیمشک فعالیت داشت در مدت زمان مدیریت یک سال و 14 روزه خود بر فرمانداری ایذه خوب توانسته بود چرخ مدیریت شهرستان ایذه را بچرخاند.
تعامل و برخورد درست او با رسانه ها و مردم و جدیت در برخورد با مسوولان شهرستان برای انجام وظایف، محبوبیت و مقبولیت آن در بین مردم را بیشتر کرده بود. سیاست های قلاوند برای انجام امور شهرستان، بخصوص توجه ویژه به مسایل فرهنگی- هنری پیشرفت های خوبی را در حوزه های مختلف باعث شده بود.
و اما 22 دی ماه ۹۳بود که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در نشست تخصصی با معاونین سیاسی امنیتی استانداری‌های سراسر کشور، با بیان اینکه کلید انتخابات در وزارت کشور زده شده است، به بخشنامه انتخاباتی وزارت کشور اشاره کرد و گفت: من یک بخشنامه به تمامی دستگاه‌های مرتبط با وزارت کشور ارسال کرده‌ام که هر کس می‌خواهد فعالیت انتخاباتی داشته باشد و یا طرفدار حزب و گروهی باشد، تا اول اسفند ماه می‌تواند استعفا بدهد و بعد از اسفند، هیچ استعفایی را نمی‌پذیرم.
جهانبخش قلاوند هم که سابقه حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود داشت شرایط را برای حضور در دوره دهم مجلس شورای اسلامی اندیمشک مناسب دید و در یکم اسفند 93 استعفای خود را در زمان مقرر توسط وزارت کشور تقدیم استاندار خوزستان کرد، تا تنها فرماندار استان باشد که استعفای او از مسند فرمانداری ایذه، کلید شرکت او در انتخابات مجلس را بزند.( البته حضور ایشان در انتخابات مجلس برای حوزه اندیمشک تنها یک احتمال است و تا زمان ثبت نام او نمی توان در این مورد نظر قطعی داد.)
و اکنون 45 روز از استعفای او میگذرد اما جانشین وی هنوز مشخص نشده است. هرچند آن طور که به نظر می رسد قرار است تا تعیین جانشین بر صندلی فرمانداری ایذه بنشیند اما این سوال پیش می آید؛ آیا یک فرماندار مستعفی می تواند جوابگوی امور شهر باشد؟
انتخاب فرماندار جدید برای ایذه و ادامه روند کنونی معلوم نیست تا چه زمانی به طول به انجامد اما آن چه که مشخص است ادامه طولانی مدت این روند می تواند ضربه جدی به مدیریت شهرستان بزند. که امیدواریم با درایت استاندار خوزستان این روند با انتخاب فرمانداری شایسته و توانمند متوقف شود.
و اما بحث در بین مردم  شهرستان ایذه در مورد انتخاب فرماندار جدید سر این مسله است که آیا فرماندار آینده بومی است یا غیر بومی؟
آن چیزی که فرماندار ایذه برای مدیریت بر شهر نیاز دارد با توجه به مسایل موجود و حاکم بر شهر؛ انتخاب شخصی با داشتن قدرت بیان–  قدرت نفوذ در مسوولان ما فوق و داشتن روابط نزدیک با مسوولان استانی و کشوری و علی الخصوص با مسوولان اقتصادی و افراد سرمایه گذار و استان های صنعتی برای گرفتن امتیازات خاص است.
و همچنین داشتن قدرت چانه زنی و لابی گری مثبت برای رفع محرومیت هاو شناساندن منطقه به عنوان یک منطقه دارای استعداد و پتانسیل های فراوان رشد در همه زمینه ها و از همه مهمتر داشتن یک قدرت و استعداد خدادادی به نام قدرت پیگیری و داشتن دو پای خستگی ناپذیر و زبان پر محبت و جدای از این مسایل داشتن شمه اقتصادی همراه با خلاقیت و نوآوری در انجام و پیگیری های خود  که همه این ویژگی ها ذره ای از توانمندی های شخص فرماندار می باشد.
البته می توان مهمترین عامل در پیشرفت منطقه و موفقیت مسوولان شهری را داشتن خواسته ها و نیازهای هوشمندانه و به حق مردم دانست زیرا تا زمانی که مردم موردی را نخواهند هیچ چیزی برایشان محقق نخواهد شد. یکی از نشانه های رشد و پیشرفت جوامع، خواست مردم برای موفقیت و پیشرفت می باشد چرا که اگر این عامل نباشد آن جامعه رو به زوال و نابودی و فراموشی خواهد رفت.
سال 94 در حالی آغاز می شود که احتمال تشکیل سه انتخابات در آن می رود؛ انتخابات دوره دهم نمایندگی مجلس و مجلس خبرگان رهبری و نیز انتخابات میان دوره ای شوراهای شهر و روستا به طور همزمان که کار فرمانداران را سخت می کند.
سخن پایانی اینکه؛ جو کنونی حاکم بر شهرستان جوی انتخاباتی است. که شرایط اجتماعی، فرهنگی و... شهر را تحت تاثیر خود قرار می دهد. و بومی یا غیر بومی بودن فرماندار با توجه به قوم گرایی بودن در شهرستان تاثیر زیادی بر آن می گذارد. این شرایط نیازمند انتخاب هرچه سریع تر فرماندار این شهرستان دارد. که قطعا این مسله فکر استاندار خوزستان را به خود مشغول کرده است و امیدواریم نتیجه مثبتی را برای شهرستان در پی داشته باشد.
گفتنی است؛ معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان و مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان حاضر به مصاحبه با خبرنگار ما در مورد زمان انتخاب فرماندار ایذه و مسایل در این مورد، نشدند.
محسن فرهادی باجولی-روزنامه نگار
 

دو قتل در کمتر از دو ماه در ایذه

دو قتل در کمتر از دو ماه در ایذه

قتل دیگر در پی تیراندازی اشرار در ایذه

دادستان عمومی و انقلاب ایذه از وقوع یک فقره قتل در این شهرستان خبر داد.


فیصل مزرعه اظهار کرد: در پی وقوع یک فقره تیراندازی، فردی به هویت س.ط مجروح و به علت شدت صدمات وارده در بیمارستان فوت کرد.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در محل و اظهارات شهود، شخصی به هویت س.ج که از متهمان شرور تحت تعقیب دادسرا و نیروی انتظامی بوده، به همراه دو نفر دیگر به هویت ه.خ و ن.ح در محل وقوع حادثه حاضر شدند و با شکستن شیشه های مغازه مبادرت به تیراندازی به مقتول کردند.

مزرعه عنوان کرد: باتوجه به هماهنگی‌های به عمل آمده و حضور بازپرس در محل، متهم اصلی به هویت س.ج شناسایی و در کمتر از دو ساعت دستگیر شد و سایر متهمان نیز با اقرار وی، دستگیر شدند.

وی انگیزه متهمان از این جنایت را اختلافات قبلی ذکر کرد و گفت: باتوجه به سوابق متهمان در خصوص شرکت در نزاع دسته جمعی منتهی به قتل عمد، ایراد ضرب و جرح عمد، تظاهر به قدرت‌نمایی با اسلحه و سابقه س.ج در قتل عمد، همگی با صدور قرار بازداشت موقت، به زندان اعزام شدند.
مرجع / ایسنا

کوچ بهاره عشایر خوزستان

آغاز زودهنگام کوچ بهاره عشایر خوزستان

مدير كل عشاير خوزستان گفت: به علت وقوع خشکسالی و كمبود پوشش گياهي جهت چرای دام‌ها  در استان،  كوچ بهاره امسال عشاير 15 روز زودتر انجام مي​شود.

عليرحم كريمي اظهاركرد: كوچ بهاره عشاير استان هر ساله از نيمه دوم ارديبهشت ماه آغاز مي​شد که امسال از اوايل این ماه آغاز خواهد شد.

وي افزود: بر اساس هماهنگي‌های صورت گرفته بين خوزستان و استان​هاي همچوار، 7 هزار خانوار عشايري از ابتدای ماه آینده به استان​هاي چهارمحال بختياري، اصفهان و لرستان كوچ خواهند كرد.

کریمی تصریح کرد: در حال حاضر عشایر در كوچ درون استاني به سر می برند که مسیر این کوچ از سمت مناطق جنوبي به سمت شمال و شمال شرق استان بوده است و شهرستان​هاي ايذه، باغملك، انديكا، لالي و دزفول عمده‌ترین كانون‌های کوچ درون استاني به شمار می روند.

مدير كل عشاير خوزستان با اشاره به مشكلات فعلي عشاير استان اظهار كرد: هم​اكنون مشكل اصلي عشاير تأمين آب شرب است كه  آن ها به دليل خشكسالي با چالش جدی در زمینه تأمين آب شرب مواجه هستند.

مرجع / ایسنا

وحید کیانی مسئول روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان شد

وحید کیانی مسئول روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان شد

وحید کیانی پیش از این مشاور فرماندار ایذه،مدیر روابط عمومی فرمانداری ایذه، مشاور سازمان ملی جوانان،کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های استان،رییس گروه مشاوران جوان استاندارخوزستان دبیربنیاد نخبگان استان خوزستان را در کارنامه دارد.
طی حکمی از سوی مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان وحید کیانی مسئول روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان شد.

کیانی پیش از این مشاور فرماندار ایذه،مدیر روابط عمومی فرمانداری ایذه، مشاور سازمان ملی جوانان،کارشناس فرهنگی  اداره کل کتابخانه های استان،رییس گروه مشاوران جوان استاندارخوزستان  دبیربنیاد نخبگان استان خوزستان را در کارنامه دارد.کیانی کارشناس مدیریت روابط عمومی از دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان و کارشناس ارشد علوم اجتماعی از دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر می باشد.
وحید کیانی یکی از شاعران استان خوزستان و از شاگردان مرحوم قیصر امین پور شاعر مطرح کشور به شمار می رود.كياني از سال 78 وارد عرصه شعر و ادبيات شد و در چهار دوره كنگره سراسري شعر دانش‌آموزي كشور و چهار كنگره شعر دفاع مقدس موفق به كسب عنوان شده است. فعاليت در انجمن شعر شهرستان‌ ايذه و انجمن شعر حوزه هنري خوزستان از ديگر فعاليت‌هاي كياني است.
 
منبع:خبرگذاری شوشان

دکتر محمود شالویی سفیر فرهنگی ایران در بلگراد شد.

با تاخیر اما...

دکتر محمود شالویی کاندیدای هشتمین دوره ی نمایندگی مجلس در ایذه، سفیر فرهنگی ایران در بلگراد صربستان شد...

گوشه ای از بیوگرافی ایشان:

دكتر محمود شالويي
متولد 1345 ـ شهرستان ایذه
تحصیلات علوم حوزوی (اتمام سطح عالی ـ اشتغال به خارج)
تحصیلات دانشگاهی (ادیان و عرفان تطبیقی ـ عرفان اسلامی)

سوابق:

مدیر كل دفتر آموزش و توسعه فعاليت‌هاي هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
رئیس مركز برنامه‌ريزي و آموزش نیروی انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مشاور آموزشي معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
عضو شورای برنامه‌ريزي و مدیرگروه فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمي‌كاربردي
عضو شورای عالی آموزش و پرورش (كمیسیون مقررات و اساسنامه‌های تحصیلی)
رئیس مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران
تحقیقات در زمينه وحدت ادیان از دیدگاه جلال الدین محمد مولوی، مغ در فرهنگ حافظ و سعدي پيرامون زندگاني و اشعار سهراب سپهري با عنوان " من مسلمانم " و..

دکتر محمود شالویی رئیس مركز هنرهای تجسمی ایران بودند که در انتخابات هشتمین دوره ی مجلس شورای اسلامی ایذه شرکت کرده بود و متاسفانه مظلوم نگاه تلخ طایفه گری شد و به تهران بازگشت...

ایشان بعد از آن رئیس میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان و هم اکنون به عنوان سفیر فرهنگی ایران در بلگراد صربستان مشغول به خدمت هستند.

برای ایشان آرزوی سربلندی و توفیق روز افزون را دارم.

"""یادمان نرود صدای دهقان فداکار را شنیدیم و دنبال چوپان دروغ گو دویدیم..."""

آخرین اطلاعات از فعالیت های اخیر شورای شهر و شهرداری؟!

فعالیت های شورای شهر و شهرداری نشان از تلاش هایی برای نظم بخشیدن به شهر و نیز کم کردن حجم ترافیک شهری...

با اینکه امضای تاییدی شهردار هنوز خشک نشده است و غبار فعالیت های بازمانده از دوره های قبل بر چهره ی شهرداری نمایان است ولی مهران باباپور در این اندک زمان بعد از گیرودارهای تاییدی، نشان داده است کفش های تجربه ی خود را پوشیده و مرد راه است.

اعضای شورای شهر نیز که راه سختی برای تکیه دادن بر صندلی شورا طی کرده اند، صندلی را صندلی خدمت دیده و فعالیت ها و برنامه ریزی های خود را از همان روز های اول بعد انتخابات شروع کرده و با عظمت پیش می روند.

همانطور که همه ی شهروندان گرامی کمابیش مطلع هستند از معضل های بزرگ در شهر، سد معبر توسط بازاریان و دست فروشان بوده که سبب تنگ شده عرض پیاده روها و مسدود کردن و ترافیک در بعضی از خیابان ها شده است. به طوری که در بعضی از ایام شلوغ سال مانند ایام عید، مردم برای عبور و مرور عادی هم با مشکل روبرو می شوند.

این معضل که می توان آن را یک معضل دیرینه نامید می توان اینطور برداشت کرد که تاکنون شهردار و شهرداری به جای مقابله و رفع آن، بیشتر سعی بر چشم پوشی و کنار آمدن با چنین مسئله و مسئله هایی  می کرده است...

اما کنون با همایت ها و برنامه ریزی های شورای شهر، تصمیمات و فعالیت های جدی در این راستا شکل گرفته و در مرحله ی اجرا می باشند.

از جمله ی این فعاللیت ها عبارت اند از:

1-   جمع آوری کلیه ی دست فروشان در سطح شهر طی دو هفته ی اخیر بصورت کامل و انتقال به مکان های تعیین شده( بازارچه ی 14 معصوم،خیابان اشکبوس نادری و بازارچه ی گاراژ محمدی).این تاریخ از روز شنبه21/10 به مدت دو هفته با مشاکت نیروی انتظامی در حال اجراست.

2-   انتقال ایستگاه تاکسی سرقنات به جنب شبکه بهداشت، بالاتر از فلکه ی اصلی امام.

3-   رفع سد معبر بازاریان...

 با تشکر فراوان از شهردار و شورای شهر محترم از تمامی همشهریان محترم خواهشمندم در این راه همراه و همکار آن ها باشیم.

شعری منتشر نشده از مسعود بختیاری...

قطعه شعری منتشر نشده از استاد بهمن علاءالدین(مسعود بختیاری).

برگرفته از دفتر خاطرات وحید کیانی.

تقدیم به همه ی دوست داران صدای جاودان بختیاری...

کسی درد مونه کامل ندونست

بغیر از رنج بی حاصل ندونست

قدیما یادمه هیچ غم نداشتوم

ندونم غم نبی یا دل ندونست

سپاس از جناب آقای وحید کیانی که این یادگار را در اختیار ما قرار دادند.

 

پروفسور فریناز کوشانفر

پروفسور فریناز کوشانفر از زبان دانشگاه رایس آمریکا

Farinaz Koushanfar



Assistant professor, Electrical and Computer Engineering(ECE)
Director, Adaptive Computing and Embedded Systems (ACES) Lab
Director, Texas Instruments DSP Leadership
Founder and Faculty Advisor, Women ExCEL
Rice university

Curriculum vitae (pdf 


E-mail

Webpage

Office

Address

farinaz (at) rice (dot) edu

http://www.ece.rice.edu/~fk1

Duncan Hall, Room 3030

Rice University
6100 Mains st, MS. 380
Houston, TX 77005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترجمه:

استادیار، مهندسی برق و کامپیوتر (ECE) 
مدیر تطبیقی ​​رایانه و سیستم های جاسازی شده (ACES) آزمایشگاه 
مدیر، تگزاس اینسترومنتز DSP رهبری
موسس و مشاور دانشکده، زنان اکسل دانشگاه رایس

دفتر: سالن دانکن ، اتاق 3030

ایمیل: farinaz rice (dot) edu

صفحه ی اینترنتی:  http://www.ece.rice.edu/~fk1

آدرس:  دانشگاه رایس 
کنستانتره خیابان6100 ، MS. 380 380
هوستون، TX 77005

دانلود رزومه(pdf):

دانلود رزومه ی دکتر فریناز کوشانفر

منبع:

دانشگاه رایس آمریکا

شعر بختیاری از افرا عسکریان

 
پَلاپِسون  

ای کــه کـوگـا و بَلیـطا ایـبِرِن فـِـرمـونِـت

افــتـو و مـهنِ خـــدا کِرده قـضـا گردونـت

 

ای گــل مَـیلِـسِ جـا مـنده زِ ایــلِ گـُـلِ سـُـر

چـی مـو کـی دار و نـدارس ایکُنه قـربونت

 

سِـکِـراتـه نّـزه دی وا بـُـکُ بــُرگـاتِ گـــُلم

قَسـَـمِت دُم بــه خــــدا واس ســر پـیـمـونـت

 

مر چه دیدی زمو تو، مر چه خطا کرده دلم

مـــر چـه وابـیـده کــه دیـندای مُـنه بُـهـتونـت

 

کور نیبو نه به خَرس ونه به خنده،نه به خو

تـش بگـره همـو که ای تـش نا ســر زونـت

 

هنـی ام  ویـرمه ســر چشمه به تَهـلی گُهدی

کــُـرِ چـــوقـا بــه وَرِ لیـوه فِلــون بَهـمونــت --

 

       بـروای دُر،بـرو،کـم بـِـکُ دی خــین بــه دلم

      دَیـــنِ مــو ایـــکنه یــه روز پـَـلا پــِـسـونـت!!

شاعر: افرا عسکریان

منبع:وبلاگ شخصی افرا عسکریان

بدون شرح

بدون شرح!!

درخت کلخونگ

خواص درمانی درخت کلخونگ:

نام بین المللی lentisque Bombay نام های دیگر این میوه در فارسی عبارتند از: سقز،کروون،بنم،بطم،داربن،بنک،بریزه و...

مشخصات: درختی به ارتفاع یک تا دو متر و برگ های سبز مایل به آبی و میوه ی گرد و زیرپوستی که پوستی سبز و روغنی دارد.

محل رویش: زاگرس بختیاری،سیستان،کردستان، لرستان، خوزستان، فارس،کرمان، خراسان،یزد.

 

نسخه های درمانی:

1-    برای رشد سریع مو ها وجلوگیری از مو خوره ، برگ خشک آن را آرد کرده و با آب خمیر کنید سپس به مو های خود بمالید.

2-    برای درمان آسم، مار گزیدگی و سم عقرب،گال های برگ درخت را جدا کرده و همراه با کره میل کنید

3-    خورده 20 تا 50 گرم میوه ی کل خونگ شادی زا تقویت کننده ی کبد، مقوی نیروی جنسی، تسکین دهنده ی درد های داخلی، باز کننده ی گرفتگی صدا و خورد کننده ی سنگ کلیه ی مثانه،کشنده ی کرم معده و روده، وسرخه را درمان می کند.

4-    برای جلوگیری از ریزش مو خاکستر چوب کلخنگ را بر سر بمالید

5-    برای تحلیل ورم ها محل را با آب دم کرده ی پوست شاخه های جوانه ها شستشو دهید.

منبع: پایان نامه ی کارشناسی(مریم فرهادی باجولی)